Angelin Preljocaj: „Modul cel mai simplu de a te apropia de publicul tânăr este prin poveste“
mySTAGE Logo mySTAGE Logo

Angelin Preljocaj: „Modul cel mai simplu de a te apropia de publicul tânăr este prin poveste“

La doar o lună de la premiera absolută, spectacolul „La Fresque (L’Extraordinaire Aventure)“, semnat Angelin Preljocaj, va deschide la Bucureşti cea de-a 26-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru. Cu acest prilej, Angelin Preljocaj a acordat un i

La doar o lună de la premiera absolută, spectacolul „La Fresque (L’Extraordinaire Aventure)“, semnat Angelin Preljocaj, va deschide la Bucureşti cea de-a 26-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru. Cu acest prilej, Angelin Preljocaj a acordat un interviu pentru Jurnalul FNT, în care vorbeşte despre surse de inspiraţie, începuturi în artă, dar şi despre calităţile dansului contemporan.

Alina Vîlcan: Cum aţi descoperit basmul chinezesc care stă la baza noului dumneavoastră spectacol, „Fresca“?

Angelin Preljocaj: „Fresca“ a fost cerută de către Emmanuel Demarcy-Mota, directorul Théâtre de la Ville din Paris, care şi-a dorit să lucrez la un spectacol pentru publicul tânăr. Am început să citesc poveşti, pentru că modul cel mai simplu de a te apropia de această categorie de public este prin poveste. Am citit basme din lumea întreagă: din Oceania, din Africa, din America de Sud, din Japonia... şi am dat peste un basm chinez din secolul al XIII-lea, care mi s-a părut de-a dreptul pasionant. Cel mai atipic element al acestui spectacol este părul. În poveste, un băiat se îndrăgosteşte într-o frescă de o fată cu părul desprins, simbol al femeilor nemăritate, al femeilor libere.

Dansul contemporan îi datorează mult lui Angelin Preljocaj. Dumneavoastră ce datoraţi dansului contemporan?

Îi datorez totul. Eu provin dintr-o familie de refugiaţi albanezi care au plecat din cauza dictatorului stalinist Enver Hoxha, am crescut în Franţa, la Champigny-sur-Marne, urmând tradiţia albaneză. Am descoperit dansul, care mi-a permis să mă exprim şi să mă integrez social în Franţa, o ţară pe care o iubesc. Câteva nume mari ale dansului m-au influenţat, cum ar fi Karin Waehner, Merce Cunningham, Viola Farber, care mi-au fost maeştri, şi Dominique Bagouet, cel care primul a intuit în mine simţul dansului. Aceste persoane au avut încredere în mine şi m-au influenţat.

Care este, pentru dumneavoastră, cea mai importantă calitate a dansului de azi?

Cea mai importantă calitate a dansului este puterea de a se exprima prin intermediul corpului, un mijloc de comunicare ce poate ajunge la toată lumea, de vreme ce cu toţii avem un corp. Există deci un element ce conectează spectatorul la opera coregrafică, este vorba despre corpul dansatorului, emblematic pentru propriul corp al spectatorului. Dansul e o artă universală, cu o mare capacitate de a fi o artă populară.

Cum v-aţi apucat de dans?

Într-o zi, la şcoală, o fetiţă mi-a împrumutat o carte despre dans. Într-o poză era Nureyev în plin salt, cu chipul radiind, ca de la o lumină interioară. Îmi amintesc şi acum textul ce însoţea fotografia: „Rudolf Nureyev, transfigurat prin dans“. Nu-mi puteam lua ochii de la fotografie şi nici de la cuvintele de sub ea. Transfigurat? Nu cunoşteam sensul cuvântului, dar avea atâta încărcătură... Dacă dansul era în stare să ne facă atât de frumoşi, de fericiţi, atunci asta-mi doream şi eu să fac! Apoi, prietena mea mi-a dat adresa unde făcea ea cursuri de dans. Şi iată-mă...

„«Fresca» ne povesteşte despre o călătorie într-o altă dimensiune, în care pictura devine un loc de transcendenţă, iar fiinţele fizice intră în relaţie cu desenul. Pictura devine centrul investigaţiei noastre“.

Angelin Preljocaj 

„Fresca“ lui Preljocaj deschide Festivalul Naţional de Teatru

În cadrul Festivalului Naţional de Teatru spectacolul „Fresca“ va avea două reprezentaţii, fiind programat în zilele de 21 octombrie, de la ora 20.00, şi 22 octombrie, de la ora 19.00, pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Premiera absolută a celei mai recente creaţii a celebrului coregraf Angelin Preljocaj, „La Fresque (L’Extraordinaire Aventure)”, a avut loc în 20 septembrie, pe scena Grand Théatre de Provence din Aix-en-Provence, Franţa, bucurându-se de un excepţional succes. Este prima creaţie coregrafică a anului 2016 semnată de marele artist după sărbătorirea a 30 de ani de existenţă a companiei Ballet Preljocaj. Şi aici, Angelin Preljocaj a ales să colaboreze pentru costumele spectacolului cu o importantă creatoare – Azzedine Alaïa – descrisă de specialişti drept un „purtător de cuvânt al modernităţii în lumea tradiţiilor“, iar muzica baletului este semnată de un alt renumit artist de mare talent – compozitorul Nicolas Godin, membru al faimosului grup „Air“.

FNT - Fresca (La Fresque) from Mystage Ticketing on Vimeo.

Tag-uri

FNT2016

Se cauta date despre articol...

Se cauta articole similare...

Urmareste-ne pe facebook pentru noutati

Atentie

Accesul in sala de spectacol se va face in ordinea achizitiei biletelor online, cu maxim 15 minute inainte de inceperea spectacolului.

{{usrt.type}}

Alte spectacole recomandate Vezi toate

{{sugg[0].name}}