În FNT va putea fi văzut miercuri, 26 octombrie, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, de la ora 20.00, spectacolul „Cafeneaua” de Goldoni, în regia lui Silviu Purcărete. Protagonist – Teodor Corban, un actor foarte special, atât în teatru, cât şi ...
de Carlo Goldoni
Traducerea: Constanţa Trifu, Lidia Sava
Distribuția:
Ridolfo: Teodor Corban
Don Marzio: Călin Chirilă
Eugenio: Ionuţ Cornilă
Flaminio: Constantin Puşcaşu
Placida: Petronela Grigorescu
Vittoria: Andreea Boboc
Lisaura: Haruna Condurache
Pandolfo: Horia Veriveş
Trappola: Constantin Avădanei
Căpitanul de poliţie: Daniel Busuioc
Un client: Petru Ciubotaru
O clientă: Puşa Darie
Un chelner: Gelu Zaharia
Cântăreţe: Livia Iorga, Oana Sandu, Diana Roman, Andreea Spataru
Poliţişti, chelneri de la han, băieţi de prăvălie: Radu Homiceanu, Andrei-Grigore Sava, Cosmin Panaite, Lucian Valacu, Adi Marele
Regia: Silviu Purcărete
Scenografia: Dragoş Buhagiar
Muzica originală: Vasile Șirli
Cântece pe versuri de Giorgio Baffo şi Petrarca
Asistent regie: Radu Ghilaş
Asistenţi scenografie: Iuliana Gherghescu, Vladimir Iuganu
Pregătire muzicală: Diana Roman
Light design: Dragoș Buhagiar
Durata: 2h 20 min (cu pauză)
Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi
Scrisă de Goldoni în 1750, Cafeneaua este reprezentată în avanpremieră la Mantova, în primăvara aceluiaşi an, ca mai apoi să ajungă pe scena Teatrului Sant’Angelo de la Veneţia, unde este jucată douăsprezece seri, ceea ce, pentru acea vreme,constituie un număr mare de reprezentaţii.
Titlul piesei e unul atipic, la fel şi povestea. Dacă în celelalte texte Goldoni se referă la caracterul personajului principal, aici în centrul acţiunii se află spaţiul, mediul, iar povestea e una corală, colectivă. Cafeneaua e, desigur, un local public în care se consumă cafea... Cafeneaua lui Goldoni este, însă, centrul lumii veneţiene, esenţa vieţii cetăţii, loc de întâlnire, de observaţie, de bârfe, scena pe care se perindă protagoniştii unor încurcături cu mult miez comic.
Acţiunea se desfăşoară în timpul Carnavalului, iar personajele au un desen pregnant de realist pe diferite paliere ale unor varii clase sociale – de la onestul cafegiu Ridolfo, până la abilul proprietar de tripou Pandolfo, de la clevetitorul Don Marzio, până la nobilul scăpătat Flaminio, de la nefericitul dependent de noroc Eugenio, până la răbdătoarea sa soţie Vittoria, de la Placida, călătoarea eternă pe urmele soţului, până la balerina Lisaura, prinsă în plasele dedublărilor mascate. „Cafeneaua” le strânge laolaltă poveştile şi devine martorul unor destine cu viciile şi virtuţile lor. Mari sau mici.