Detalii
În opinia lui Friedrich Dürrenmatt – "Vizita bătrânei doamne" fiind singura piesă pe care autorul o numeşte nu comedie, ci tragicomedie –, în ciuda faptului că în vremurile moderne tragedia nu mai este posibilă, în adâncul poveştilor groteşti, aproape fără excepţie, se ascunde sentimentul tragic. Societatea contemporană a îndreptat către o nouă matcă şuvoiul fluviului tragic și, în ziua de azi, nu soarta individuală, ci însăşi istoria este cea care îşi lichidează protagoniştii. Acest tragism îl interesează pe Dürrenmatt şi în cazul comediilor. Ca pe Shakespeare, de altminteri, ale cărui comedii sunt străfulgerate de o cruzime ascunsă.
"Vizita bătrânei doamne" este radiografia unui orăşel provincial. A unui oraş în care comunitatea – strânsă în „cerculețe publice”, „mici comitete şi comiţii”, asociaţii, societăţi şi alte grupuri de interese –, reiterând clişeele etice dictate de spiritul de turmă şi pătrunsă de aroganţa demagogică a propriei integrităţi, este în acelaşi timp coruptă şi coruptibilă până în măduva oaselor.
Răzbunarea lui Claire Zachanassian nu se îndreaptă atât către Alfred Ill, cel care a părăsit-o odinioară, ci vizează mai degrabă această comunitate înglodată în mediocritatea provincială, tocmai prin dezvăluirea putrefacţiei morale ce o caracterizează. „Tragedia”, scrie Dürrenmatt, „face imposibilă distanţarea, în timp ce comedia aproape că o creează. Cred că această distanţare estetică indispensabilă este cea care ne poate ajuta să vedem mai limpede şi să înţelegem mai bine comunitatea în care trăim”.
NERECOMANDAT PERSOANELOR SUB 12 ANI
Friedrich Dürrenmatt's "The Visit" is his only theatrical piece and he termed it not simply a comedy, but a tragicomedy. Dürrenmatt considers that although tragedy is impossible in our modern times, it hides in the depths of our grotesque stories in almost every case. “The flow of the tragic stream” has been given a new form by the society of our times, since today it is society and not fate that eliminates its heroes. Dürrenmatt is interested in this tragic element in comedy, just like Shakespeare, whose comedies reveal a certain cruelty that suddenly pops up from underneath the surface.
"The Visit" is a pathological report of a small rural town. A town where the local community repeating moral clichés and forming “little circles”, “little public bodies”, societies, assemblies and other alliances of interests is proud of its own blamelessness, while its every inch is corrupt and mercenary.
Claire Zachanassian’s revenge is not so much against Alfred Ill who played her false, but against the community, held in the bonds of its own pettiness, whose corruption she exposes. Tragedy, writes Dürrenmatt, is “devoid of objectivity. Moreover it makes it impossible, while comedy practically creates it. I believe that it is precisely this indispensable aesthetical objectivity which could help us see more clearly and understand the community of which we are part of.”
NOT SUITABLE FOR CHILDREN UNDER 12