Detalii
de Marin Sorescu
Povestea celebrului personaj biblic înghițit de un pește uriaș, din burta căruia încearcă să evadeze, doar pentru a se trezi prizonier într-o burtă și mai mare, poveste pe care Marin Sorescu o transformă într-una dintre cele mai cunoscute piese din dramaturgia românească, „Iona” devine în viziunea regizorului Tompa Gábor un spectacol poetic, în care muzica Adei Milea, creează un univers aparte, care combină absurdul tragic și umorul. Subintitulată de Marin Sorescu „tragedie în patru tablouri”, „Iona”, piesa lui de debut, a fost publicată în 1968 în revista „Luceafărul” și face parte, alături de „Paracliserul” și „Matca” din trilogia intitulată „Setea muntelui de sare”. Spre deosebire de personajul biblic, Iona, pescarul solitar al lui Sorescu, nu poartă pe umeri nicio vină și niciun păcat. El va fi înghițit de un pește uriaș încă de la început și fiecare evadare din burta peștelui îl va duce într-o burtă și mai mare, închisoare după închisoare, la infinit, condiție a existenței umane…
Echipa:
Scenografia: Carmencita Brojboiu
Muzica originală: Ada Milea
Spectacol cu traducere în limba engleză
by Marin Sorescu
“Iona”, the play that marked the debut of Marin Sorescu as a playwright, was first published in 1968 and together with “Sexton” (Paracliserul) and “Riverbed” (Matca) it belongs to the trilogy “The Thirst of the Salt Mountain” (Setea muntelui de sare). The play is inspired from the renowned myth of the Book of Jonah from the Bible, in which the Prophet is punished by God to be swallowed by a giant marine monster. However, the author gives an entirely new interpretation of the story. Unlike the biblical character, Marin Sorescu’s lonely fisherman bears no burden of any sin whatsoever. He is swallowed by a giant fish from the very beginning, and each and every escape from the whale’s belly leads to a even bigger belly; a prison is endlessly followed by another prison. It is precisely the condition of human existence.
Set Design: Carmencita Brojboiu
Original Soundtrack: Ada Milea